جریمه استفاده از شیشه دودی

در سال‌های اخیر، استفاده از شیشه‌های دودی برای خودروها به دلایل متعددی افزایش یافته است. در کنار مزایایی نظیر حفظ حریم شخصی و کاهش تابش اشعه مستقیم آفتاب، مسائل مربوط به امنیت و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز باید مد نظر قرار گیرند. این مقاله به بحث و بررسی در خصوص جریمه‌های مربوط به استفاده از شیشه دودی ماشین در کشور می‌پردازد.

معایب استفاده از شیشه دودی

اول از همه، لازم است به اهمیت شفافیت شیشه‌های اتومبیل اشاره شود. بینایی راننده در هنگام رانندگی با خودرو باید کاملاً روشن و واضح باشد تا از بروز حوادث و تصادفات احتمالی پیشگیری شود. شیشه‌های دودی که مانع دید مناسب راننده شوند، می‌توانند خطرات زیادی را به همراه آورند و علت اصلی تفکیک جریمه شیشه دودی ماشین از سایر تخلفات رانندگی هستند.

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هر خودرو باید شرایط خاصی را برای پوشش شیشه‌های دودی رعایت کند. این شیشه ها نباید به گونه‌ای باشند که دید راننده را کاملاً مسدود کنند و علاوه بر این، قوانین معینی برای درجه تیرگی شیشه‌های دودی وجود دارد که نباید از حد معینی فراتر رود.

جریمه‌های تعیین شده برای استفاده غیرمجاز از شیشه دودی در خودروها با توجه به جدیت این مسئله و خطرات ناشی از آن تعیین می‌شوند. رانندگانی که از شیشه‌های دودی غیرمجاز استفاده می‌نمایند، ممکن است با جریمه‌های نقدی سنگین و حتی محرومیت موقت استفاده از خودرو مواجه شوند.

در این راستا، نیروی انتظامی وظیفه دارد تا میزان شفافیت شیشه‌ها را کنترل کرده و در صورت تخلف، اخطار و یا جریمه‌های متناسب با آن را اعمال نماید.

قوانین دودی کردن شیشه‌ خودرو

شیشه دودی ماشین به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن، برچسب هایی (معمولاً به رنگ‌های مختلف) بر روی شیشه‌ خودرو نصب می کنند  به منظور کم کردن میزان ورود نور خورشید و دید افراد بیرون از ماشین.

قوانین مرتبط با شیشه دودی ماشین ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد؛ با این حال، هدف اصلی این قوانین معمولاً حفاظت از ایمنی عبور و مرور و افزایش دید رانندگان است. در ایران نیز، رعایت قوانین خاصی درباره دودی کردن شیشه خودروها ضروری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درجه بندی شیشه دودی:

شیشه‌های دودی براساس میزان تیرگی به درجات مختلف دسته‌بندی می‌شوند. میزان تیرگی شیشه‌ها به صورت درصدی از نوری که از آن عبور می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود. میزان تیرگی مجاز معمولاً توسط نهادهای نظارتی و امنیتی تعیین شده و درصد مشخصی را به عنوان حداکثر استاندارد در نظر می‌گیرند.

برچسب های شیشه دودی ماشین دارای درجه بندی های متفاوتی است که معمولا از ۵ درصد تا ۱۰۰ درصد در بازار موجود است. هر چه مقدار نور عبوری از این شیشه های دودی کنار باشد درصد آن نیز کمتر است. برای مثال شیشه های دودی ۵ درصد تیره تر از شیشه های با برچسب ۵۰ درصد هستند. بهترین برچسب شیشه ها در بازه ۳۵ تا 40 درصد که این مقدار در ایران مجاز است.

قوانین محدود کننده دودی کردن شیشه ها:

یکی از دلایل استفاده از قوانین محدود کننده دودی کردن شیشه خودروها، حفظ ایمنی عمومی است.

در ایران قوانین برای این کار در نظر گرفته شده است در زیر برخی را مشاهده می کنید.

بر طبق قوانین از فاصله سه متری باید راننده و سرنشینان تشخیص داده شوند. دودی کردن شیشه خودرو نباید بیش از 35 الی 40 درجه باشد. شیشه عقب خودرو نباید دودی باشد البته خودروهایی که از کارخانه به صورت فابریک دارای شیشه دودی بودند معاینه فنی می توانند دریافت کنند.

تنها خودروهای دیپلمات و افراد سیاسی به دلیل امنیتی می تواند بیش از حد مجاز دودی شود.

جریمه دودی کردن شیشه های خودرو

در صورتی که شیشه های خودروتان به نحوی دودی  باشد که راننده و سرنشینان را نتوان تشخیص داد مالک خودرو توسط پلیس و راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد.

جریمه دودی کردن ماشین در سال ۱۴۰۲ در کلانشهر ها، مراکز استان و جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی ۵۲.۵۰۰ تومان و در شهرهای کوچک ۳۱.۵۰۰ تومان بیان شده است. البته متذکر می شویم که شیشه های عقب نباید دودی باشند.

هزینه دودی کردن ماشین چقدر

برای دودی کردن شیشه های خودرو خود به مراکز اصلی مراجعه کنید. یکی از فروشگاه های بزرگ کیه می توانید برچسب های شیشه ای دودی را در درجه بندی های مختلف در مدل های مختلف تهیه فرمایید مجموعه بزرگ جعفری اسپرت در بازار تهران است. فقط کافیست با شماره های درج شده در این مقاله تماس بگیرید سفارش خود را ثبت نمایید و درب منزلتان تحویل بگیرید. همچنین می تواند به صورت حضوری به این مرکز مراجعه فرمایید.

 

امیتاز دهی
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما